vrijdag 21 november 2014

sneeuwpop maken van pompons m.b.v. pompon maker

 Groep: Alle groepen
Werkgebied: knutselen 
Thema: winter 


Dit leuke idee zag ik op pinterest en vond het de moeite waard om het zelf eens te proberen.

Benodigdheden:
- garen/wol voor de sneeuwpop.
- iets voor de ogen. Dit kan knopen, vilt of wiebeloogjes zijn.
- sjaaltje van lint o.i.d.
- iets als knopen voor de buik van de sneeuwpop,
- evt. pijpenragers voor de mond en voor de oorwarmers.
- ev.t iets als armen
- schaar en lijm

Om de sneeuwpop te maken, maak je 2 pompons van een groot formaat en een iets kleiner formaat. Je knoopt deze 2 aan elkaar vast en dan kun je het daarna helemaal zelf versieren zoals je wilt.
klik HIER voor de uitleg met behulp van foto's. (link naar andere site)

De pompons maken kan m.b.v. karton met een gat erin, maar dit vind ik zelf altijd erg lang duren en op het eind is het niet heel erg makkelijk voor leerlingen. Ik zag een heel leuk hulpmiddel op internet om het een stuk makkelijker te maken en heb het ook gekocht. Het onderstaande heet een "pompon maker". Ik heb het gebruikt en mijn sneeuwpop was ongeveer in 10 minuten klaar.

Beschrijving werken met pompon maker:  
1. Zoek de juiste maat en klapt de beide vormen open. 
2. Je legt ze open op elkaar. 
3. Wikkel het draad om de ene helft van de pompon maker net zolang totdat  je geen opening meer hebt.
4. Dit doe je ook bij de andere kant.
5. Vouw de ringen nu weer dicht en zet het "slotje"erop. 
6. Knip door de openingen van de beide schijven de draden door. 
7. Haal nu een draad tussen de ringen door, trek dit strak aan en maak er een knoop in. 
8. Maak de ringen weer open en klaar is je pompon. 
9. Nu knip je de uitstekende stukjes nog een beetje bij. 



Mijn pompon maker heb ik bij onderstaande webwinkel gekocht. Als je op het logo klikt kom je op de website. Ze hebben trouwens nog veel meer andere leuke materialen. 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten