zondag 16 augustus 2015

werken met hologrammen voor de midden- en bovenbouw

Groep: 5 t/m 8
Werkgebied: rekenen / ict
Onderdeel: meten en meetkunde 




Een tijdje terug zag ik een filmpje hoe je hologrammen kunt zien op je telefoon en was enorm benieuwd of dit mij ook zou lukken. Ik ben dit ook gelijk zelf gaan proberen. Eerst zoals het filmpje mij zei met een cd hoesje. Het was lastig snijden, maar het was wel een geweldig resultaat. 
Dit wilde ik ook in het onderwijs gaan uitproberen, maar met een stanleymes gaan snijden in cd-hoesjes leek mij geen veilig idee. Ik ontdekte dat het met stevig plastic vellen ook kan. Ik had op dat moment zelf geen plastic vellen in huis, dus had een lamineerhoes met niks erin even door het lamineerapparaat gehaald. Ook vond ik het formaat wat aan de kleine kant, dus ik heb de maten verdubbeld en nu is het ook geschikt voor een tablet.
De maten verdrievoudigen werkt niet, want dan is de opening te groot en zweeft het hologram niet. 

Benodigdheden: 
- stevig plastic (of cd hoesje) 
- potlood 
- (hokjes)papier om de vorm op te tekenen 
- schaar 
- liniaal 
- telefoon of tablet met internetverbinding
- het volgende filmpje van YouTube:  https://www.youtube.com/watch?v=Wsg8KDKVNGE

werkwijze 
- Je pakt een vel papier en gaat de vorm hiernaast tekenen. 
De maten voor een telefoon zijn 1 bij 3.5 en 6 cm. 
De maten voor een tablet zijn het dubbele, dus 2 bij 7 bij 12 cm. 

- Deze getekende vorm moet 4 keer van plastic worden gemaakt.

- Je bevestigt de 4 delen aan elkaar met een klein beetje plakband. Je plakt de stukjes plakband bovenaan de vorm (bij het breedste gedeelte) Indien het niet blijft staan kun je ook een klein stukje plakband aan de onderkant bevestigen. 



Nu is het al klaar en kun je als je het filmpje hebt gestart op je telefoon/tablet al genieten van de mooie vormen. Er zijn heel veel filmpjes te vinden die je kunt gebruiken. Hieronder een paar voorbeelden: 





Voor wie het originele filmpje wil zien, de link staat hieronder. (uitleg in het Engels) 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten